BakkerijMonitor: Gemiddelde besteding 2,3 procent in de plus

De deelnemers aan de BakkerijMonitor hebben de omzet t/m week 23 zien afnemen met een bescheiden 0,3 procent en dat bij 2,5 procent minder transacties. Ook uit de BakkerijMonitor blijkt dat de gemiddelde besteding hoger is dan het vorige jaar (+ 2.3 procent) Toch zijn het juist niet alleen prijsstijgingen die er voor zorgen dat de gemiddelde bestedingen hoger zijn.

‘We zien in de BakkerijMonitor dat bij 72 procent van de deelnemers er meer artikelen worden verkocht (+ 2.5 procent). Hierdoor stijgt de gemiddelde besteding, maar de gemiddelde prijs per artikel ligt gelijk aan die van vorig jaar € 3.09. Bij 43 procent van het aantal deelnemers zien we dat de gemiddelde prijs per artikel hoger is dan vorig jaar. Bij de andere 57 procent is dat dus lager. Een reden zou kunnen zijn dat er meer actiematige artikelen worden verkocht tegen een lagere gemiddelde prijs. Artikelen worden dan ingezet om traffic te genereren. Veelal gaat dat ten koste van de brutowinstmarge.’ Volgens Friso Berghuis van de BakkerijMonitor is het van belang dat je jezelf meet met gelijkgestemden. ‘Op basis van deze cijfers bepaal je je strategie. Wil ik meer met acties in de wetenschap dat de brutowinst onder druk staat (omzet kopen), of accepteer ik een daling van het aantal transacties en krik ik juist mijn brutowinst op. Hoe ga ik om met minder afzet en een hoger retouren percentage? Nu we een goed vergelijk kunnen maken over de eerste 23 weken is het wellicht verstandig om de balans op te maken en wellicht de bakens te verzetten. Voor je het weet zitten we weer in de vakantie periodes en gaan we in sneltreinvaart richting de decembermaand. Bakkers die dat samen willen doen kunnen voor meer informatie terecht op www.bakkerijmonitor.nl.’