BakkerijMonitor: overweeg je winkel eerder te sluiten bij extreme hitte

Friso BerghuisNieuws

Moet je nu wel of niet eerder de winkel sluiten met deze extreme temperaturen? Bakkerswereld vraagt Friso Berghuis van de BakkerijMonitor naar het effect van de hitte op de omzet in bakkerijwinkels. Eerder sluiten kan verstandig en rendabel zijn.

In heel Nederland is het momenteel vakantie en dat merken bakkers aan de omzetten, in negatieve of positieve zin, afhankelijk van het toerisme in de regio, maar ook van de temperaturen. Juist nu het opnieuw extreem warm gaat worden, is het goed de openingstijden goed onder de loep te nemen. Los van het kwaliteitsverlies dat optreedt bij diverse productgroepen en mogelijke problemen tijdens het vervaardigen ervan, is het zinnig om goed naar de temperaturen in combinatie met de omzet te kijken.

 

Analyse van de omzetverdeling op warme dagen

Op basis van de omzetgegevens per uur is er door BakkerijMonitor ) een analyse gemaakt van de omzetverdelingen per dag over de dagen met een temperatuur van meer dan 25 graden (in 2018 en 2019).

Hieruit kunnen een aantal opvallende zaken worden opgemaakt:

  • In de ochtenden van zomerse dagen stijgt de omzet gemiddeld met 10-15 procent. Klanten komen eerder naar de winkel om hun spullen te halen.
  • Voor 12:00 uur is 62,6 procent van de totale dagomzet gerealiseerd en voor de overige dagen ligt dat percentage op 56,7 procent.
  • Op zomerse dagen is de omzet tot 14:00 uur al 83,1 procent van het daggemiddelde en dat is voor de overige dagen 78,8 procent
  • Op de uren na 14:00 uur daalt de omzet gemiddeld met 15 procent t.o.v. het reguliere gemiddeld.

In de tabel is duidelijk te zien dat de verhouding van de omzet in de ochtenduren aanzienlijk hoger ligt dan op de reguliere dagen.

‘Uiteraard zijn er meer voordelen op te noemen om de winkel eerder te sluiten. Medewerkers kunnen / mogen meegenieten van het mooie weer. Daarnaast is het een uitgelezen kans winkeluren (plus-uren bij bepaalde medewerkers) naar beneden te krijgen. Ga er maar vanuit dat de gemiddelde omzet per gewerkt uur definitief lastig te halen is. Kijk daarnaast goed naar de samenstelling van je assortiment. Minder grootbrood, meer kleinbrood (dagjes weg), minder nat gebak en meer bbq-assortiment’, zegt Berghuis.

Kweek begrip bij klanten

Volgens Berghuis is het wel van groot belang dat je duidelijk aan de klanten laat weten dat je in de middag eerder gesloten bent. Facebook en Instagram zijn daar prima middelen voor om in te zetten. Ook een netjes uitgewerkte flyer op de toonbank en tijdens het verkoopgesprek met de consument zijn uitgelezen mogelijkheden om begrip te kweken.

Ludieke acties

Wellicht is het een optie om duidelijk kenbaar te maken dat je een uur eerder gaat openen en 2 uur eerder gaat sluiten. Of koppel er een ludieke actie aan vast. Bij één van de klanten uit mijn adviespraktijk werd er een korting gegeven op vaste artikelen die gelijk was aan de temperatuur (36 procent korting op een zak witte bollen bijvoorbeeld).

Ook de komende weken draait de BakkerijMonitor gewoon door, maar wel met een beperkte inhoudelijke analyse. Bakkers die mee willen doen aan de gratis variant van de BakkerijMonitor kunnen een mail sturen naar bakkerijmonitor@bricc.nl.