Naast de bakkerijsector ben ik met de SportMonitor en de MKBShoeScan ook actief in andere branches. Het voordeel daarvan is dat je ook in andere branches ideeën en inspiratie kunt opdoen. Ook daar is het vergelijken van cijfers een belangrijk onderdeel van de operatie. Hoe doet merk x het ten opzichte van de markt? Hoe liggen de machtsverhoudingen tussen Nike en Adidas? Wie is mijn doelgroep en waar wil ik mij op richten? Koop ik wel of geen kinderschoenen in, en wat zijn dan de beste merken?
‘Met succes bouwen aan je merk’
Vanuit de ‘andere’ branches kan ik tal van retailers opnoemen die van hun winkel een sterk merk hebben gemaakt. En wellicht ken jij ze nog niet, maar google gerust op hun naam en laat je verrassen. Neem bijvoorbeeld Omoda. Begonnen met één winkel in Zierikzee en een van de eerste met een webshop op het gebied van schoenenverkoop. Inmiddels zijn er 18 vestigingen en binnenkort komt daar een vestiging in Amsterdam bij. Een heldere en duidelijke visie. Een perfecte combinatie tussen ‘clicks’ en ‘bricks’: tegen de stroom in openen zij prachtige winkels. Een verhaal dat klopt!
Een ander goed voorbeeld is Only for Men. Met 15 vestigingen een walhalla voor de modebewuste man. Brede collecties, commercieel goede merken, eigen labels, tal van events die mannen inspireren en zeer ruime openingstijden. Waar kun je als man tot 21.00 uur op vier doordeweekse avonden terecht om je kleding te kopen? Je moet immers open zijn als de klant de mogelijkheid heeft om te kopen!
Groot blijven
Stapje voor stapje wordt gewerkt aan het sterker maken van hun merk. Door het actief gebruiken van social media, door het uitbouwen van het aantal vestigingen en de juiste combinatie te zoeken en te vinden tussen bricks en clicks. Door big data om te zetten in de juiste analyses weten zij wat hun klanten willen. Op zoek naar het juiste assortiment en de juiste communicatie, om zo klaar te zijn voor tomorrow! Retailen met een duidelijke visie!
BakkersVisie
Succesvol bouwen aan een merk doe je niet in één keer. Dat vraagt om inzicht, visie, geduld en middelen. Bovenstaande voorbeelden en de vraagstukken uit de bakkerijsector zijn voor Puratos, Bakkerij Support en BakkerijMonitor de aanleiding geweest om het event ‘BakkersVisie’ op te gaan zetten. We nemen je tijdens dit event graag mee om succesvol te bouwen aan je eigen merk, of je nu wel of (nog) niet een heldere visie hebt op de toekomst. Tijdens het event kijken we samen met Puratos naar trends en ontwikkelingen (Taste Tomorrow) en naar de actuele resultaten uit de BakkerijMonitor. Een interessante retailer van buiten de bakkerijsector zal ons uit de doeken doen hoe hij zijn winkels heeft uitgebouwd tot het merk dat het nu is.
Tevens geven we je tips om je assortiment te managen. Hoe vertel je je echte verhaal, hoe benut je de juiste communicatiemiddelen en wat vinden jouw klanten van jouw winkels? Zo zet je de eerste (of volgende) stap in het succesvol bouwen aan je merk.
Het event BakkersVisie wordt gehouden op 12 juni 2017 in het Sport Business Center te Leusden. Thema: Van Bakker naar Merk. Voor meer informatie over programma en sprekers en voor aanmelden: www.bakkersvisie.nl