Workshop btw-onderzoek: heb nieuwe prijzen tijdig in beeld

Bakker-ondernemers moeten voor 1 december de nieuwe prijzen vanaf 1 januari 2019 in beeld hebben, want in december komt het er niet meer van. Denk nu alvast na over wat je gaat doen en wacht niet te lang. Dat was één van de tips die de deelnemers aan de workshop naar aanleiding van het btw-onderzoek gisteren meekregen. Een twintigtal bakkers bezocht de bijeenkomst die werd georganiseerd door Bakkerswereld, BakkerijMonitor en Bakkerij Support in De Schakel in Nijkerk.

Workshop btw-onderzoek: heb nieuwe prijzen tijdig in beeld
Friso Berghuis spreekt over calculeren tijdens workshop over btw-onderzoek.

Vorige maand voerde Bakkerswereld samen met BakkerijMonitor en Bakkerij Support een onderzoek uit onder bakkers. Aanleiding voor dit onderzoek is de btw-stijging per 1 januari en de stijgende grondstofprijzen en loonkosten. Via een enquête wilden de partijen inzichtelijk maken waar de pijnpunten zitten en hoe bakkers hiermee omgaan.

Uit het onderzoek blijkt dat bakkers verwachten hun prijzen vanaf 1 januari 2019 te laten stijgen met 5,5 tot 6,3 procent. In deze stijging is de wettelijk verplichte btw-verhoging van 6 naar 9 procent meegenomen. Bijna 50 procent wil de psychologische prijs loslaten.

Berghuis adviseert te werken met mix-marges

Friso Berghuis van BakkerijMonitor. Foto: Bakkerswereld

Friso Berghuis van BakkerijMonitor. Foto: Bakkerswereld

Friso Berghuis van BakkerijMonitor verbaast zich daarover en dat zei hij gisteren ook tegen de deelnemers aan de workshop ‘calculeren’. ‘Je kunt wel heel snel zeggen: onze prijzen zijn gestegen, dus die moeten we doorberekenen, maar denk daarbij niet alleen aan de omzet, maar ook aan het effect op de afzet. Ik verwacht dat de supermarkten de prijsstijging op een andere manier doorberekenen en dat ze de 3 procent btw-stijging niet op alle versproducten gaan doorbelasten. Met versgroepen wordt vaak onderling tussen supermarken de concurrentie aangegaan en dat geldt zeker ook voor de ambachtelijke bakkerij. Supermarkten werken met mix-marges.’

Daarom adviseert hij bakkers om ook een mix-marge te hanteren. ‘Om de prijsstijging op alle producten door te berekenen, is in mijn ogen te kort door te bocht. Als je voor een brood 10 of 15 cent extra moet betalen, dan zal de klant dat amper merken. Maar de psychologische prijs op luxere artikelen kan juist wel een behoorlijke impact hebben. Als klanten €3,95 voor een pakje roomboterkoekjes moeten betalen, dan kan dat in hun ogen best een behoorlijk bedrag zijn. Juist wanneer je in dergelijke gevallen boven een psychologische grens van €4 komt, bestaat er een reële kans dat je afzet gaat afnemen. Dat zie je direct in de marge terug. Ook al neemt de marge op het product toe, de afzet zal dan dalen en dat heeft uiteraard gevolgen voor de omzet.’

‘Maak er in je bedrijf een feestje van’

In zijn workshop ging Joep Gommans van Bakkerij Support in op het onderwerp ‘Hoe maak je klanten tot ambassadeurs’. Volgens de marketeer is het van belang dat je de verwachtingen overtreft en er in je bedrijf echt een feestje van maakt. Om de deelnemers aan de workshop hier een beeld bij te geven, liet hij een filmpje zien van een viskraam op een versmarkt in Seattle, waar op een wel heel bijzondere manier de vis aan de man wordt gebracht.

Lees verder onder de video

Het is volgens Gommans niet zo dat hij verwacht dat bakkers met hun brood gaan gooien, maar het illustreert wel wat hij bedoelt. Door onderscheidend te zijn, kun je de betrokkenheid met de consument vergroten.

Klanten ambassadeur maken van je bedrijf gaat je echt helpen nieuwe klanten te krijgen. Dat begint volgens Gommans met enthousiaste medewerkers – ‘dus vanzelfsprekend bij jezelf’. ‘Geef je klanten echte, persoonlijke aandacht en organiseer activiteiten, zoals workshops, kinderfeestjes, een open dag of een proeverij. En ook belangrijk: bedank klanten die klagen. Door serieus open te staan voor klachten en daar goed op te reageren, kun je van een klagende klant een ambassadeur maken.

Om  zijn woorden kracht bij te zetten, liet Gommans de deelnemers aan de workshop een filmpje zien van marketing-goeroe Jos Burgers.

Lees verder onder de video

Verschillende deelnemers aan de workshop herkenden zich wel in het betoog van Gommans. Sommige ondernemers organiseren al regelmatig activiteiten voor hun vaste klanten of schrijven bijvoorbeeld een persoonlijk berichtje, anderen geven toe dat er nog wel een stapje bij kan in het werven van ambassadeurs. Zij kregen gisteren voldoende leuke en innovatieve ideeën aangereikt.

Wijnand Stegeman, van Wereldbakker Wijnand in het Gelderse Laren bijvoorbeeld, vertelde de overige deelnemers dat hij 800 nieuwsbrieven heeft verstuurd met daarin een persoonlijke uitnodiging voor een proeverij volgende week zaterdag. ‘Het loopt nu al storm. En niet alleen mijn klanten zijn enthousiast, maar ook de medewerkers. Dat is natuurlijk helemaal leuk.’

Het is de investering meer dan waard. Je neemt altijd wat mee

Stegeman zei na afloop van de workshop zeer tevreden te zijn. ‘Het is de investering meer dan waard. Van dit soort bijeenkomsten steek je altijd weer wat op en dat kun je weer meenemen naar je eigen bedrijf. Sommige dingen weet je natuurlijk wel of die doe je al, maar toch pik je er altijd wat van op. Het was een geslaagde en ook gezellige bijeenkomst.

‘Calculeren is een onderwerp dat leeft’

Ook Berghuis en Gommans kijken tevreden terug. ‘Calculeren is echt een onderwerp dat leeft, dat werd wel weer duidelijk. We hebben een interessante en interactieve meeting gehad, die zeker voor herhaling vatbaar is. De sfeer was goed’, aldus Berghuis.

‘Er is veel praktische ervaringen tussen de deelnemers onderling gedeeld’, vult Gommans aan. ‘Dat maakte het zeker tot een goede bijeenkomst. De deelnemers zijn zich nu bewust van prijsniveau en kostprijs. En ze hebben antwoorden gekregen op de vraag ‘Hoe kan ik anders omgaan met het werven van nieuwe klanten?’ Het was dus zeker een leerzame dag, die afhankelijk van het thema, zeker voor herhaling vatbaar is.’