Bij 55 procent van de deelnemende vestigingen aan de BakkerijMonitor werden op de zondag voor kerst de deuren geopend. Die zondagsopenstelling heeft ervoor gezorgd dat een groot gedeelte van de zaterdagomzet is verschoven naar de zondag.
2,5% meer omzet dan in 2016
Bakkers die hun winkel op zondag gesloten hebben, zagen in diezelfde periode hun omzet met 6 procent toenemen (bij 5% meer transacties). Op de zaterdag was juist daar wel een stijging van 5 procent in omzet te zien. Per saldo is de totale omzet over week 51 met 2,5 procent gestegen bij 0,8 procent meer transacties, ten opzichte van een jaar eerder. Volgens Berghuis moeten we de cijfers wel in de goede context plaatsen: ‘We moeten er wel rekening mee houden dat eerste kerstdag in 2016 op een zondag viel. Dus per saldo telt dit jaar één verkoopdag extra.’
Zondagsopening is ook service
‘Of de zondagsopenstelling lonend is geweest, zal elke ondernemer zelf (met de eigen cijfers in de hand) zich moeten afvragen. Het hoeft niet altijd om geld te gaan of om de cijfers. Het kan ook een service naar je klant zijn om open te gaan. Soms kost het je geld, maar levert het je wel meer goodwill en dus tevreden klanten op. Zo kun je er ook bewust voor kiezen om niet open te gaan. Ook dan kun je tevreden zijn met het resultaat’, besluit Friso.